torsdag 19. desember 2013

Toving med tema: oppbevaring

Vi begynte med å prøve oss frem og lage testkuler og test"flak".
Når vi laget testkulene, tok vi så mye ull vi ville ha i den fargen vi foretrakk, den gråe og hvite ulla som var ubehandlet var enklest å tove med, så jeg valgte å lage en kule i grått først.
For å tove trenger du en bolle med vann i, minst 45 c og grønnsåpe. Blandeforholdene er 1:9, altså 1 del grønnsåpe 9 deler vann. Med kulene legger du bare ull i en hul hånd, også arbeider du rundt og rundt og rundt. Etterhvert som kulen blir fastere, kan du ta i mere. Tilslutt sitter du igjen med en liten tovet ullball.

Med flakene var det litt vanskeligere. Her la vi ull på et brett, vi rev opp ulla i strimler og da den på kryss og tvers, slik at fibrene kunne feste seg sammen. Her også trengte vi varmt vann og grønnsåpe, også var det bare å gni til flakene tovet seg sammen. Det å få disse flakene til fint første gang var veldig vanskelig, da det ble hullete og ujevnt, men øvelse gjør mester.

Vi lærte også å nålefilte, da tar du litt ull over en plass der det er litt tynt, også stikker du med en spesiell nål for å jevne ut og tette til. Du kan også bruke nålefilting til å skrive ting og lage dekorasjoner på produktet ditt.


Flaket mitt, med litt nålefilting
Omsider kommer vi til selve oppgaven. Det var å tove noe etter temaet: Oppbevaring. Her var det mange gode ideer, men endte opp på en om å lage en toalettmappe til min svigermor. En av kriteriene til oppgaven var at det skulle være mulig å lukke/åpne produktet.
Jeg begynte med å lage en mal, ulla sies å krympe ca 30% etter toving, så jeg passet på å lage malen litt større enn målene på skissen. Malen laget jeg i papp, godt tildekket med plastfolie og tilslutt masse gaffateip, så den skulle holde seg tett og pappen ikke skulle bli ødelagt av vannet.
Når malen var ferdig dekte jeg hele i ull og begynte å tove. Når jeg hadde tovet ferdig klipte jeg opp ulla og fikk ut malen, tovet litt mere for å forsikre meg om at den ble tett og bra. Så var det bare å vente på at det skulle tørke.

Da det endelig ble tørt klippet jeg av det jeg trengte for å få til en "klaff" som jeg kunne bruke for å lukke det som skulle bli en toalettmappe. Også begynte jeg å nålefilte alle felt som var tynne og ujevne. Da jeg hadde nålefilta alle hull og gjort klippekanten litt finere, fant jeg meg to knapper jeg likte og en trykkknapp. Trykkknappen sydde jeg fast først, før jeg sydde på en fin gul knapp midt på "lokket".
Når man tover blir det ikke alltid sånn som man ser det for seg, og til meg ble det en liten "utstikker" på lokket mitt, det så litt ut som en lomme, så jeg sydde lik så godt en liten knapp på den også.
Tilslutt nålefiltet jeg navnet til min svigermor. Og vips!
En liten og personlig toalettmappe i tova ull.
Etter jeg var ferdig med toalettmappen fikk jeg en ekstraoppg om å lage en liten kattepus, her skulle man bare nålefilte alt sammen. Ville ha en grå pusekatt. Begynte med å ta litt ull og forme det til en ball, også nålefiltet jeg mens jeg flyttet den lille ballen rundt og rundt. Og sånn gjorde jeg med alle "lemmene" til katten.
Katten ble seende sånn ut

1 kommentar: