fredag 6. desember 2013

Maleoppgave - Portrett med utgangspunkt i foto

Vi fikk i oppgave å ta et bilde av oss selv eller velge et vi hadde fra før, der vi skulle velge hvilket uttrykk vi ville at det skulle ha. Bildet skulle vi legge inn på pc'en og redigere i photoshop. Bildet skulle gjøres til svart/hvit og så skulle vi bruke filteret cut-out. Med cut-out fikk vi redusert hvor mange gråtoner det ble i bildet, så det ble litt enklere å blande farger. Når vi var fornøyde, skrev vi ut bildet i a3 størrelse.

Da vi skulle overføre det til papp-platen vi skulle male på, fikk vi velge om vi ville bruke blåpapir eller overhead. Papp-platen var allerede grunnet med hvitmaling. Jeg valgte å bruke overhead. Satt papp-platen på et staffeli og skrev ut bildet som en transparent. Prøvde å justere overheaden så jeg fikk skarpe linjer, men det ble veldig ut av fokus. Når jeg tegnet over, brukte jeg bare svak blyantstrek og  fikk ikke med detaljer, pga at det var så uklart. Fikk tegnet opp hvor håret, øynene, munnen og diverse var, men ikke hvordan streken skulle være akkurat der.

Bildet redigert med cut-out i photoshop
Før vi fikk begynne å male måtte vi blande farger og lage en testbit. Her skulle vi teste ut malingen vi hadde blandet for å se om den ble riktig gråtone i forhold til bildet. Synes egentlig at gråtonene fikk for mye blåskjær i seg, men det var ikke noe jeg kunne gjøre med.

Her er testbiten min, med pil på de 4 forskjellige gråtonene jeg brukte i maleriet mitt

Ferdigblandet farge

Så startet vi å male, begynte med de lyse feltene først. Jeg festet bildet jeg malte etter på veggen, sånn at jeg kunne se etter det. Som sagt ble ikke overføringen min noe detaljert, så jeg måtte lage min egen vri på bildet.

Her har jeg begynt å male. Som du ser er strekene veldig svake og lite detaljert
Her er bildet nesten ferdig.
Jeg valgte å la noe av det hvite i øynene vises, hvis ikke hadde de blitt helt svarte og jeg trodde det kom til å gi litt mindre uttrykk.

Jeg jobbet lenge og bra med bildet, men ble veldig lite fornøyd med resultatet. Angret på at jeg malte hvitt i øynene, fordi at det ser ut som at maleriet stirret på deg uansett hvor du står i rommet og jeg synes det ser unaturlig og stygt ut. Jeg prøvde å blande nye farger, men mine var tomme så jeg måtte låne Sindre sine. Da ble gråtonene veldig annerledes, så jeg kunne ikke bruke de. Munnen burde vært bredere, og jeg synes at stripene i bakgrunn ble for avrundet. Skulle jeg gjort oppgaven på nytt, ville jeg valgt å bruke blåpapir for å ha fått en mere detaljert tegning å male etter.
Ferdig resultat
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar