onsdag 18. desember 2013

Tegnetid

Under tegnetid-perioden gjorde vi ganske mye forskjellig. Vi hadde flere oppgaver og fikk leke oss litt med blyantene våre. Vi tegnet en valør-skala/gråtoneskala, der vi gikk fra helt svart til hvit. Og vi testet ut de forskjellige blyantene i pennalet.
Testing av blyanter og valørskala.


 Neste oppgave var å velge en rute fra et stort bildet av en drage som vi skulle kopiere. Vi laget et rutekart over originalen og en identisk en med veldig lett strek på arket der vi skulle tegne. Så kopierte vi 1 og 1 rute. Synes denne oppgaven var kjempegøy og føler jeg fikk øvd meg på skyggelegging.
Originalen øverst, min bit nederst.
Vi hadde også en oppgave om hodet og proposjoner. Vi lærte at på standardhodet er øynene plassert ca midt på og at det er ca 1 øyelengde mellom øynene. Vi fikk tegne hver sitt hodet, det skulle være enkelt og etter målene på oppgavearket. Jeg valgte å tegne på hår og litt skygge, da jeg fikk litt ekstra tid. Er veldig glad i å tegne mennesker, så dette var gøy.
Mitt standardhodet
Etter hodeoppgaven skulle vi tegne en løk eller et eple. Her skulle vi bruke streker eller skravering og øve på forskjellige teknikker. Vi fikk utdelt spotter så det ble litt mere skygge og mere kontrast. Jeg var borte da vi fikk oppgaven, så jeg tegnet bare to løker, uten spott.
Løkene mine
Etter at vi hadde tegnet løkene/eplene skulle vi gjøre noen blindtegninger, da fikk vi diverse gjenstander som vi skulle tegne med en sammenhengende strek uten å se på arket. Dette var gøy og vanskelig.
Vi skulle også tegne en blindtegning av personen som satt over oss. Dette var spennende da vi måtte tegne øynene, munnen, nesa og øyenbrynene uten å løfte blyanten fra arket.


Kroki: Kroki er på en måte en skisse. Der en står modell også skulle vi tegne modellen fort, med forskjellige streker. Dette var supertrening for å lære seg å tenke både positivt og negativt rom.
Negativt rom er de formene som er mellom bena når du står med bena fra hverandre.
30 sekunders kroki

3 minutters kroki
Hele tegnetid perioden synes jeg var gøy. Elsker å tegne så jeg kosa meg med disse oppgavene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar